Nyhet
Matnytt Sesongost i 700 år

Sesongost i 700 år >

Grunnlaget for det som i dag er osteentusiasters høydepunkt gjennom året; sesongen for Vacherin Mont d’Or, har røtter helt tilbake til 1300 tallet. Som med så mange andre oster var det lokale munker i grenseområdene mellom Sveits og Frankrike (Jura) som utviklet de første ostene som etter hvert ble til det vi i dag kaller Vacherin Mont d’Or.

 

Den rike melken etter kalvingen på våren og sommeren ble ystet til store ostehjul ideelle for langtidslagring; Gruyere i Sveits og Comte i Frankrike. På sensommeren reduseres melkemengden og melken får høyerer fettinnhold. Velegnet til ysting av mindre mykere oster som Vacherin Mont d’Or.

 

 

På grunn av at ostene var så feite og myke trengte de å «bindes opp» for ikke å kollapse. I stedet for gå veien via dyre former valgte ysterne å benytte en råvare det er mer enn nok av lokalt; granbark. Lokale spesialister «sanglierer» håndhøvler bånd av grantrær som kuttes til og legges rundt ostene. Barkebåndene sørger for at ostene holder fasongen og bidrar også med smak til ostemassen – akkurat som eikefat gjør det med vin. Ostene ystes kun på lokal upasteurisert melk.

 

Etter at ostene har satt seg i «formene» børstes de med saltoppløsning i 15 dager. Laken kokes på kildevann og salt fra lokale saltgruver i France Comté. Når disse 15 dagene er unnagjort og osten har fått karakteristiske rødorange og fløyelsmyke skorpe presses de ned i trebokser laget av gran. Deretter modnes ostene i ytterligere 21 dager før de sendes fra produsenten.

 

MonS kjøper kun Mont d’Or fra den produsenten som regnes for å være den absolutt beste: «Sancey Richard Fromagerie du Mont D’Or» som ligger i kjernen av Doubs departementet. Ostene ankommer MonS og ettermodnes i minst 2 uker før de er klare for å sendes til Norge. Her flyttes de rundt i spesialdesignede modningsrom som til enhver tid gir optimal temperatur og luftfuktighet.

 

 

De siste fem-seks årene har interessen for, og salget av Vacherin Mont d’Or skutt i været. Folk går mann av hus for å sikre seg osten når den lanseres i slutten av september. «Gutta på Haugen» har bidratt til å spre kunnskap og bygge denne merkevaren i Norge. Resultatet er at stadig flere inviterer på hedonistiske Mont d’Or aftener med lun Vacherin Mont d’Or, nykote poteter, lys bagett, sølvløk, franske corniconer, spekemat og Hvitvin fra Jura. Grunnlaget for Vacherin Mont d’Ors suksessen er dels at ysterne ikke har falt for fristelsen til å lage ostene hele året og selvfølgelig den unike kvaliteten det er på ostene fra «Sancey Richard Fromagerie du Mont D’Or»

 

Caitrin Anderson dro fra New York til London i 2018. Etter å ha fullført Master i kunsthistorie ved «UCL – London Global University» endte hun opp med å arbeide med mer jordnær kunst enn det man finner på muséer. Ekstrajobben ved Neals Yard Dairy ble raskt en heltidsgeskjeft der hun kunne dyrke sin store pasjon for ost og formidling. Etter 5 år hos Neals Yard har hun nå begynt å arbeide hos en annen av verdens aller beste ostemodnere: «Fromage Affineur MonS»

 

Caitrin er kunskapsrik og formidler alt du vil vite om Mont d*Or (og andre oster) med et bredt smil, mye humor og stor innsikt. Hennes pasjon for gode smaker uttrykkes på en måte som kan få hvem som helst til å lengte etter de gode ostene.

 

Gutta på haugen fører osten og de feirer 30 årsjubileum i disse dager. Ta turen til St. Hans Haugen i Oslo og sjekk ut det spennende utvalget av delikatesser og  gode oster.

 

Sjekk også ut deres webside her >  gutta.no

 

Kontakt oss

  • Tømmerbakkevei 19
    1453 Bjørnemyr

  • 958 20 667

  • hilde@appetitt.no

  • @appetitt

  • Motta vårt nyhetsbrev