pressemelding 8 mars 2017
Den bærekraftige Glitne Kveiten fra Sogn og Fjordane reiste til Lyon og Sirhamessen for å vise seg frem. Målet var å knytte kontakter for økt salg internasjonalt.
Det burde være mulig å få til, etter som Sirhamessen som ”rammer inn” det uoffisielle verdensmesterskapet for kokker Bocuse d’Or, tiltrekker seg matinteresserte fra hele verden.
Allerede nå er det klart at restauranter og butikker i Frankrike er klare til å bruke den bærekraftige Glitne-kveiten som er oppdrettet i Sogn og Fjordane.
Hele produksjonen foregår på land i lukket oppdrett. Glitne-kveiten blir produsert på dens premisser fra den er klekket til ferdig vokst fisk. Kveiten fra Sognefjorden er landets eneste kveiteoppdrett som er landbasert og holder til i på Vestlandet.
- Vi er veldig stolte over at denne flotte hellefisken er bærekraftig produsert, med tilnærmet ingen utslipp til natur. Vi møter kveiten og dens behov for at den skal trives best mulig. I andre enden sitter vi igjen med et produkt som holder eksepsjonelt høy kvalitet. ”Responsible Farming” blir viktigere og viktigere, og vi ønsker å være i forkant av denne økende trenden, sier Martine Vatne fra Glitne.
Med seg til Lyon hadde Glitne ikke bare hel fersk kveite, men fremfor alt et nytt røkt prestisjeprodukt som serveres med en egen saus og wasabi-sesam frø, et smakskonsept utviklet av bergenskokken med aner i Sogn, Frode Alræk fra Søtt+Salt.
I nært samarbeid med det franske markedsselskapet Saveurs de Norvège (Smaken av Norge, SdN) har Glitne-kveiten bygget relasjoner i Frankrike. De stå på den norske standen som SdN organiserte i Lyon, for å knytte kontakter mot flere markeder internasjonalt.
- Historien rundt Glitne-kveiten er ekte og svært viktig. At både bygg, drift og produksjon er tilpasset naturen, kveiten og dens historie gjør at vi kan selge noe mer enn ”bare” fisk. Tilnærmet ingen utslipp samt minimale inngrep i lokalmiljøet er også viktige fortrinn når vi skal selge, mener Martine Vatne fra Glitne.
Nå satser sogningene på en jevn og forsiktig vekst, ettersom de riktige kundene blir identifisert i det internasjonale markedet.
Om Glitne Kveite
GLITNE-kveiten kommer fra en oppdretter som har stort fokus på bærekraft, miljø og forskning. Kveiten blir produsert med omtanke, hvor det brukes utelukkende vann fra hundremeters dyp lokalisert ved iskalde Sognefjorden. Dette, i kombinasjon med andre faktorer, skaper trivsel for fisken og dermed et sluttprodukt som holder eksepsjonelt høy kvalitet. Produktet har etter hvert etablert en sterk posisjon i flere strategiske markeder og får gode tilbakemeldinger fra etablerte kokker verden over. GLITNE-kveite selges per i dag til kunder både i inn- og utland, som hel- og filetert fisk, og har forventet vekst i tiden som kommer.
Om Saveurs de Norvège
Markedsføringsselskap som er spesialist på norske og franske matspesialiteter og markedsposisjonering i begge land. 40 års erfaring i det franske markedet og unike kontakter mot fransk distribusjon, restauranter og dagligvare. Tilsvarende for Sveits, Belgia, Tyskland og Italia, med innsikt i kultur, språk og markedskompetanse som dekker disse områdene. Målet er å selge høykvalitetsprodukter fra Norge ved å få distributører og kunder til å jobbe for de norske produktene. Selskapet leverer markedsundersøkelser, bygger relasjoner mot proffmarked og dagligvare og organiserer salgsaktiviteter.