Matnytt ASK gård hedret med pris

ASK gård hedret med pris >

- Matmerkprisen kom som lyn fra klar himmel for oss - det var ikke en pris vi visste vi var aktuelle for. Vi hadde på TVen og ventet egentlig bare på de kategoriene vi var aktuelle for. Da vi skjønte at det var oss Nina Sundqvist snakket om ble vi litt paffe. Vi føler det er en pris hvor en hedres for lang og tro tjeneste i faget, sier Kristoffer Evang, daglig leder hos ASK gård.

 

 

 

Administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk Nina Sundqvist delte ut Matmerkprisen under NM i kjøttprodukter. Foto: Stiftelsen Matmerk.

 

Erfaring er ikke alt 

Matmerkprisen er en hederspris som deles ut av Stiftelsen Matmerk til en virksomhet, person eller aktør i kjøttbransjen som har utmerket seg på en helt spesiell måte. I år ble hedersprisen delt ut for 7. gang under NM i kjøttprodukter som i år ble streamet på nett, og ASK gård fikk prisen for sine spekepølser i særklasse.

 

- Årets hederspris har mange kandidater der fellesnevneren er høy fagkompetanse, høy yrkesstolthet og lang erfaring. Årets vinner tikker bare av to av tre av disse. Faktisk er det en aktør som har få år med spekepølsetradisjoner i ryggsekken, ja vinneren er nesten som en Espen Askeladd i bransjen, sa administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk Nina Sundqvist under utdelingen. - Og i likhet med Espen Askeladd, så kan vi nesten si at aktøren virkelig bergtok prinsessa – eller forbrukeren om du vil. 

 

Med et stort fokus på dyrevelferd, økologi og samarbeid har ASK gård blitt lagt merke til av bransjekolleger og stadig flere forbrukere. Kjøttprodusenten har vunnet en rekke gjeve priser og utmerkelser – deriblant Spesialitet for lokalmat i særklasse for mange av spekepølseproduktene sine. Dette motiverer daglig leder Kristoffer Evang: - Vi er en gjeng med folk som har et meget sterkt konkurranseinstinkt. Vi går alltid inn for å være best. Så blir vi ikke alltid det, og det er sunt. Da kan man ta en fot i bakken og se på hvordan man kan bli bedre. Hva er den siste lille 5% som kan løfte produktet opp? 

 

Lanserte nettbutikk da Norge stengte ned

Da Norge stengte ned i mars kastet ASK gård seg rundt og lanserte ny nettbutikk hvor de gjorde det mulig å bestille spekepølser hjem på døra.- Ja vi prøvde å nå folk der de var, salget skjøt til himmels i mars og april, men normaliserte seg utover sommeren. Vi ser at det tar seg litt opp igjen nå som landet stenges gradvis ned igjen, sier Evang. 

 

Det har vært utfordrende måneder for mange lokalmatprodusenter, men det ser lyst ut for Jevnaker-bedriften som i disse dager opplever stor vekst. - Den store veksten i år har vært hos Meny, der fokuset de har hatt på Matskatter har vært med å redde oss. Horeca-salget er ned 45 % fra i fjor. Mens dagligvare har en vekst på 220 % for oss mot 2019.

 

Vi holder på å bygge nye lokaler for å kunne takle veksten, så i juni 2021 har vi 1000kvm med nye produksjonslokaler klare. Det ser vi frem til, da det er kaotisk å produsere et tonn salami i uka på 160kvm, avslutter Evang.

Kontakt oss

  • Tømmerbakkevei 19
    1453 Bjørnemyr

  • 958 20 667

  • hilde@appetitt.no

  • @appetitt

  • Motta vårt nyhetsbrev