Drikke Ny online kaffe-plattform kommer til Norge

Ny online kaffe-plattform kommer til Norge> Kobler kaffeprodusenter og kaffebrennerier direkte

TYPICA er en ny online plattform, etablert i Japan, som kobler produsenter og kaffebrennerier, og sørger for direkte handel av grønn kaffe.

 

Den har siden lanseringen i Japan i april 2021 vokst til et nettverk med over 2000 produsenter og kaffebrennere i 12 land.

 

 

 

Med denne plattformen kan du kjøpe en singel jutesekk med grønne kaffebønner (60 kg) direkte fra produsenten i et transparent, online system. Ved å gi kaffebrennerier muligheten til å handle i mindre kvanta, ønsker de  å skape et felleskap av produsenter og brennerier, og gjennom dette endre kaffeindustrien, og gjøre 100 % direkte handel mulig for alle.

 

 

 

 

Målet til TYPICA er å få dette direkte fellesskapet mellom produsenter og brennere til å vokse til mer enn 5000 brukere i 70 land, og det første året planlegger de å omfavne 3000 produsenter og kaffebrennere i 59 land.

 

I oktober ekspanderte 2021 ekspanderer plattformen til 38 land, som Nederland, England, Frankrike, Tyskland, Italia, Spania, Danmark, Norge, Sør-Korea og Taiwan.

 

Grunnleggerne av TYPICA er Ayane Yamada og Masashi Goto.

 

 

 

«Jeg merker at mange i kaffebransjen ønsker å bygge sterkere bånd med kaffeprodusenter og bidra til en enda mer bærekraftig bransje. TYPICA fjerner barrierene og gjør det mulig med direktehandel mellom produsent og brenneri. Denne plattformen er det jeg savnet i mine år som kaffebrenner» - sier Ayane Yamada.

 

«Hver dag drikkes to milliarder kopper kaffe i verden, som gjør kaffe til det nest største handelsproduktet globalt, etter olje. Jeg besluttet å etablere plattformen fordi jeg tenkte at to milliarder kaffekopper viser det potensialet kaffe har i å bringe mennesker sammen.

 

I en verden der 3,5 milliarder mennesker er koblet sammen via internett, gir dette kaffebrennere og kaffeprodusenter i hele verden muligheten for å handle direkte og online, noe som endrer mye av markedet på en positiv måte for spesielt mindre aktører, og kan forbedre livskvaliteten til mange kaffeprodusenter, samt styrke bærekraft i bransjen og gjøre den mer transparent», - sier Masashi Goto.

 

TYPICA har laget et system der små kaffebønder og -produsenter, spesielt familiebedrifter, kan handle direkte gjennom denne online-plattformen. Som et resultat av dette kan produsenter sette sine egne priser, uten å være påvirket av uforutsigbare svingninger på det internasjonale markedet, som gjør det vanskelig å planlegge for en stabil inntekt.

 

Det resulterer i at flere kaffebønder forlater yrket sitt, som igjen forårsaker tap av mangfold i kaffebønner.

 

 

Grunnleggerne  forteller at Covid-19 pandemien også har hatt innvirkning på kaffehandel globalt, og flere produsenter og brennerier har ytret ønske om en digital plattform som kan sikre stabilitet, direkte kontakter og transparens.

 

En online plattform  kan bidra til mindre økonomisk avhengighet og mer selvstendighet for kaffebønder, som igjen kan bidra til økonomisk stabilitet, flere ansatte, mindre fattigdom og andre positive ringvirkninger.

 

For kaffebrennerier sikter plattformen på å levere kaffe via «100% direktehandel». Konvensjonell direktehandel, som bruker 18t som handelsenhet, gjør det vanskelig å kjøpe direkte, selv for større kaffebrennerier.

 

For små og mellomstore brennerier, var direktehandel tidligere en utfordring på grunn av høye kostnader, og mange har vært avhengig av fordyrende mellomledd.

 

I tillegg til å endre handelsmengden fra 18t til 60 kg, gir den full gjennomsiktighet når det gjelder forsyningskjeden og prising.  De fasiliterer i tillegg personlige møter og relasjoner mellom produsenter og kaffebrennere, for å styrke bånd og kommunikasjon.

 

Kontakt oss

  • Tømmerbakkevei 19
    1453 Bjørnemyr

  • 958 20 667

  • hilde@appetitt.no

  • @appetitt

  • Motta vårt nyhetsbrev