Nå er det igjen tid for Italicus Aperitivo Challenge. Meld deg på og få en opplevelse for livet!
Det er sjette gang konkurransen arrangeres, og interessen for å være med øker fra år til år. Deltakere fra hele verden skal, i år som tidligere, skape en unik og individuell aperitivo cocktail som er inspirert av kunst i en eller annen form og med Italicus Rosolio di Bergamotto som hovedingrediens.
Kan eksperimentere
– Italicus Aperitivo Challenge bygger på troen om at bartendere er kunstnere. Her får de en unik mulighet til å utvikle sin kreativitet samtidig som man kan eksperimentere med nye ingredienser, teknikker og glass for å vise fram mangfoldigheten til Italicus, sier porteføljesjef Lydia Moore i Pernod Ricard Norway AS.
Resepten må være i aperitivo-stil med minimum 4 cl Italicus Rosolio di Bergamotto og maksimalt fem ingredienser. De må også dele inspirasjonen til cocktailen og historien bak den, i tillegg til å foreslå mat som ledsager til drinken.
Global finale i Roma
Bartendere som har lyst til å delta, må laste opp resept og bilde av drinken, inkludert mål, garnityr og glass, på hjemmesiden til Italicus,
rosolioitalicus.com/the-art-of-italicus/aperitivo-challenge innen 20. februar.
De som går videre til nasjonale finaler, får beskjed om dette 1. mars. Den norske finalen vil finne sted mellom 4. mars og 12. april. Finalistene skal her presentere sine cocktails i løpet av åtte minutter foran juryen.
Den som går seirende ut av den nasjonale konkurransen, vinner billett til den globale finalen som finner sted i Roma 12. mai.
Oppmuntrer til kreativitet
Den som går helt til topps i den globale finalen, får tittelen Italicus Bar Artists of the Year 2024 og vinner en tur til Miami. Her får vedkommende et mentorprogram hos Julio Cabrera på Café La Trova. Baren var rangert som en av verdens 50 beste barer i 2023.
– For sjette gang feirer The Art of Italicus Aperitivo Challenge aperitivo-kulturen. Vi ønsker å oppmuntre bartendere til å bli inspirert av kunst og uttrykke sin kreativitet. Å møte de unge talentene i bransjen gjør meg stolt. Jeg håper vi kan fortsette med dette i mange år for å sveise bar-fellesskapet sammen, arbeide sammen og styrke hverandre, sier grunnlegger av Italicus, Giuseppe Gallo, i en kommentar.
Norge på 2. plass i fjor
I fjor var det Johannes Sæterbø fra Svanen som representerte Norge i den globale finalen. Han begeistret virkelig juryen med sin «Apples & Bergamot»: Han klatret nemlig helt opp på 2. plass!
– Alle finalistene hadde lagt ned utrolig mange timer i forberedelser. Da var det en stor lettelse og et skikkelig klapp på skuldra å komme så høyt opp, sa han den gang.
Johannes synes at dagene i Roma var artige og svært lærerike.
– Alle var dyktige, hjelpsomme og støttende. Vi finalister snakket om at det nesten ikke spilte noen rolle hvem som skulle vinne. Å komme til finalen var en bragd i seg selv. Vi unte hverandre bare vel og samholdet var utrolig bra, minnes han.
Så oppfordringen er sendt: Lag en kreativ drink med en spesiell historie og meld deg på!
Hvis du vil ha mer informasjon, kan du gjerne kontakte porteføljesjef Lydia Moore i Pernod Ricard Norway AS på telefon 907 50 845 eller epost lydia.moore@pernod-ricard.com