Norske Ambijus, ledet av gründerbrødrene Christian og Alexander Jansen, har inntatt stjernerestauranter over hele Europa med sine eksklusive alkoholfrie vinalternativer.
Christian og Alexander Jansen
Med 15 land på eksportkartet og over halvparten av omsetningen fra utlandet, fortsetter selskapet å vokse i eksisterende markeder. Planen er å innta det amerikanske markedet neste år – og de inviterer investorer til å bli med på reisen for å løfte selskapet til nye høyder.
Nolo Nordic, en pioner innen produksjon av alkoholfrie drikkealternativer, har raskt etablert seg som en sterk spiller innen alkoholfri drikke med vinalternativet Ambijus. Drikken serveres blant verdens ledende restauranter, inkludert The Fat Duck av Heston Blumenthal i England og lokale favoritter som Credo, Hot Shop og Smalhans. Siden lanseringen i 2020, har Ambijus ikke bare utfordret, men også redefinert hvordan vi tenker på alkoholfrie drikker. Drikken er også tilgjengelig for kjøp i deres egen nettbutikk.
Fylle et hull i markedet
– Ambijus ble til fra et ønske om å tilby et fullverdig alternativ til vin som kan konkurrere på alle sensoriske nivåer – aroma, fylde og kompleksitet, forklarer Christian Jansen, medgründer og daglig leder i Nolo Nordic.
Med en unik blanding av tradisjonelle og innovative teknikker, som fermentering og infusjoner av ingredienser med naturlig tilhørighet i norsk flora, har Nolo Nordic gjennom Ambijus etablert et produkt som er dypt forankret i norsk arv og natur.
– Vi ønsket å skape drikker som er så komplekse og 'voksne' at de naturlig velges til mat eller serveres i et vinglass. Når internasjonale Michelin-restauranter og eksklusive utsalgssteder velger Ambijus, vet vi at vi fyller et etterlengtet hull i markedet, legger han til.
Markedstrender og vekstmuligheter
Alkohol har tradisjonelt sett i den vestlige verden vært et sosialt smøremiddel, hvor man bruker alkohol til å ha det gøy, få nye venner og unnslippe hverdagen. Men dagens yngre generasjoner søker seg en sunnere livsstil, uten dårlig søvn og hodebank. I løpet av 2022 vokste markedet for alkoholfrie alternativer med 11 milliarder amerikanske dollar, som igjen viser til denne økende trenden.
– Vi ser en sterk internasjonal trend der forbrukerne etterspør kvalitetsalternativer til alkohol. Denne trenden får ringeffekter inn mot horeca- og matbutikkmarkedet, sier Christian Jansen, medgründer.
Det globale markedet for alkoholfrie drikker er i rask vekst. Ifølge Vinmonopolet har salget av alkoholfritt mer enn doblet seg fra 490 000 liter i 2017 til 1,1 million liter i 2023. Det er en økning på hele 20 prosent fra året før. Trenden med alkoholfrie eller lavalkoholholdige drikker har spesielt vunnet terreng blant unge under 25 år, ofte drevet av både helsemessige og sosiale årsaker. Den helsefremmede trenden oppsto for alvor under pandemien og har vokst seg sterke over de siste årene.
– Ambijus er ideelt posisjonert for å møte den økende etterspørselen etter alkoholfrie alternativer uten å gå på kompromiss med smaken. Vi har en sterk vekstambisjon med et mål om å mangedoble omsetningen i årene som kommer, sier han.
Jansen legger til at vekstambisjonene deres er realistiske i lys av den økende etterspørselen etter alkoholfrie alternativer, og at de skal nå vekstmålene ved å jobbe internasjonalt, bygge merkevare og produktutvikling.
– Vi ønsker å åpne dørene for investorer som deler vår visjon, og sammen løfte Ambijus til neste nivå i Norge og internasjonalt, sier Jansen.
Ifølge 2023-tall fra Folkehelseinstituttet drikker fortsatt hele åtte av ti nordmenn alkohol, men den voksende andelen av befolkningen som drikker mindre eller ikke drikker alkohol i det hele tatt har fanget oppmerksomheten til restauratører som vil tilfredsstille denne voksende demografien. Dette gjelder både lokale og internasjonale restauratører. Ambijus har allerede utvidet sin tilstedeværelse til elleve europeiske land og sikter mot ytterligere internasjonal ekspansjon det kommende året.
En norsk suksesshistorie
Ambijus så dagens lys etter et felles ønske om et fullverdig alternativ til vin fra gründerne og brødrene Alexander og Christian Jansen. Brødrene lette lenge etter alternativ som kunne konkurrere med vin når det kommer til kvalitet og smak, og som samtidig komplimenterer et måltid. Svaret ble å skape noe eget som ikke bare kunne måle seg med en vins kvalitet, men å overgå den.
Hvert produkt fra Ambijus gjennomgår en nøye utviklingsprosess i samarbeid med ledende sommelierer og mesterkokker for å sikre en unik smaksopplevelse.
– Vi har et kreativt verksted i Ski hvor vi utforsker og utvikler hver drikk for å perfeksjonere dens karakter, utdyper Christian Jansen.
Det er her drikken utvikles gjennom intrikate prosesser som blant andre inkluderer fermentering, infusjon, kaldbrygging og destillering. Resultatet er komplekse, unike komposisjoner som er rike på tanniner, krydder og smak, helt uten alkohol.
Fremtidsutsikter
Med stadig flere anerkjennelser og en voksende kundebase, er Ambijus ikke bare et produkt, men et symbol på innovasjon innen drikkeindustrien.
– Vår visjon er klar – vi skal ikke bare imponere, vi skal inspirere. Per i dag er vi i 15 markeder og sky is not the limit, avslutter Jansen.
Ambijus finnes på utvalgte utsalgssteder: Oda.no, Jacob's, Leske.no, Gutta På Haugen og via ambijus.no.
Utvalgte restauranter: Hot Shop, Restaurant Iris, Smalhans, Sommerro, Fat City, Statholdergaarden, Fyr, Stallen, Østensjø Havn, Kolonialen Bislett, Kolonihagen, Vianvang, The Fat Duck i England, De Librije i Nederland
Tilstedeværelse i 15 markeder: Canada, England, Irland, Nederland, Belgia, Frankrike, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Østerrike, Sveits, Polen, Slovakia og Portugal.