Nå finnes endelig et smakfullt alternativ for de som er glad i bobler og ikke i bakrusen. Brødrene Christian og Alexander Jansen så seg lei av mangelen på gode, alkoholfrie alternativer for voksne, så da løste de problemet på egenhånd ved å produsere og importere kvalitetsdrikkevarer - helt uten alkohol.
Nylig lanserte gründerne to veganske, økologiske og alkoholfrie musserendene viner under den norske merkevaren ALT.
− Med ALT. ønsker vi å motbevise myten om at gode musserende viner må inneholde alkohol. Det skal ikke være slik at folk som ønsker å drikke alkoholfritt må nøye seg med eplemost eller middelmådige alkoholfrie alternativer som mineralvann eller annen søt sprudlende væske, sier Christian Stray Jansen, gründer og daglig leder i LESKE.
ALT. er ganske enkelt alkoholfri musserende vin som faktisk er verdt å drikke. Sammen med den prisvinnende vingården i Sør-Spania har brødrene Jansen, gründerne bak det norske alkoholfrie drikkevareselskapet LESKE, utviklet to revolusjonerende musserende viner. Ved å kombinere tradisjonelle metoder med innovativ teknologi har de skapt to alkoholfrie tørre og syrlige musserende viner, med karakter og autentisitet.
En rekke forhandlere og restauranter har tatt inn de musserende vinene, blant annet Michelin-restaurantene Restaurant Kontrast og À L’aise, samt de populære restaurantene Bon Lio, Klosteret, Mohn, Amerikalinjen og Munch Museet.
Barsjefen på Restaurant Kontrast sparer ikke på superlativene når han skal beskrive disse alkoholfrie alternativene på deres vinmeny.
− ALT. er rett og slett fantastisk! Vinen tar alkoholfritt til et helt nytt nivå. ALT. er tørr, frisk og kompleks; nøyaktig hva jeg trenger for å lage gode drinker eller bare for å nyte alene, sier Sylvester Balon, Bar Manager hos Restaurant Kontrast.
Global ALT.ernativ trend
Siden lanseringen i juni 2021 har ALT. blitt en internasjonal merkevare med Nederland og England, i tillegg til Norge, som to av sine største markeder. Per i dag har mesteparten av de 30 000 solgte flaskene blitt kjøpt utenfor de norske landegrensene, men Jansen har sterk tro på at trenden vil vokse raskt i Norge også.
− Globalt opplever vi en endring i folks drikkevaner. Det har blitt trendy å spise sunnere, redusere alkoholinntaket og leve et mer balansert liv. Jeg er sikker på at etterspørselen etter gode alkoholfrie alternativer vil vokse raskt i Norge også.
Vi ser allerede en stor endring hos innkjøpere i spesialforretninger og restauranter, etterfulgt av unge trendsettere, sier Jansen.
ALT. Sparkling Organic Chardonnay
En crisp og forfriskende alkoholfri hvitvin laget med 100% Chardonnay-druer fra sand- og kalkrikt jordsmonn i Sør-Spania. Frisk syrlighet, elegante bobler og hint av grønne epler, sitrus og hvite blomster. Denne går like bra til mat som til fest. Perfekt som aperitiff, og gjerne til fisk, skalldyr, salater, kremet suppe, myk ost og snacks.
● 100% Chardonnay-druer
● Noter av grønne epler, sitrus og hvite blomster
● Kun 2.9 g sukker per 100ml
● Økologisk, vegansk og halal-sertifisert
Veil. pris: 149 NOK
ALT. Sparkling Organic Rosé
En frisk og forfriskende alkoholfri rosévin laget med 100% Tempranillo-druer fra sand- og kalkrikt jordsmonn i Sør-Spania. Frisk syrlighet, elegante bobler og hint av jordbær, vannmelon og urter. Denne passer til både mat og kos. Perfekt som aperitiff, eller til kyllingretter, charcuterie, laks, quinoa, salater, pizza, myk ost og snacks.
● 100% Tempranillo-druer
● Noter av jordbær, vannmelon og friske urter
● Kun 4g sukker per 100ml
● Økologisk, vegansk og halal-sertifisert
Veil. pris: 149 NOK
ALT. er tilgjengelig i hele Norge og i over 60 butikker, blant annet oda.no, Jacob’s, Røtter, Gutta På Haugen, i tillegg til ASKO Servering, Vinhuset, Eureca, ServiceGrossistene, Nores og Carl Evensen.
Om LESKE
Da de to brødrene fra Slemmestad startet selskapet LESKE i 2016 var det hovedsakelig som importør av alkoholfrie alternativer, noe de selv opplevde som en mangelvare i Norge. For ute på restauranter kunne man velge vinpakker til måltidet, men om man ikke ønsket alkohol ble alternativene snevret ned til eksklusiv eplemost eller mineralvann.
I dag har selskapet merkevarene Ambijus (egen merkevare), ALT. Drinks (egen merkevare), Luscombe Drinks, Lyre’s Spirit Co., ISH Spirits og Lemonaid & Chari Tea. Produktene selges til HoReCa-markedet og butikker. Selskapet omsatte for NOK 11 500 000 i 2021 og fortsetter å vokse. For mer informasjon, besøk www.leske.no.