Nyhet
Matnytt Nye mat-trender for 2021

Nye mat-trender for 2021>

Et nytt år er i gang og mye av tendensene fra året før er med å prege 2021. Vi er inne i en pandemi som kan strekke seg langt inn i de neste årene. Vi lar oss prege av det som skjer i verden og trendene formes ut i fra dette. Ikke før alle har fått en vaksine vil ting gå mer mot normalen – men hva er så den nye normalen?

 

Trendforskere har studert og kommet med noen innspill på hva de tror kan bli trender i mat og drikke bransjen fremover 

Her er noen av dem.

 

Servering vil være annerledes i tiden fremover

Når restaurantene kommer på beina igjen tror trendforskerne at vi kan forvente oss mer begrensede menyer, mangel av bord-duker og servietter, fortsatt ansiktsmasker og sikkerhetbarrierer. Vi må fortsatt også helle vår egen vin, ikke servere av sharing-fat, enklere mat, redusert service og vi tar farvel med buffeer.

Det vil være avstand mellom kunder og service som fortsatt vil være en stor utfordring. Den varme, gode sosiale opplevelsen vil være litt annerledes men likevel så etterlengtet at vi følger reglene.

Det er også disse som gjør det mulig for spisesteder og holde oppe for å overleve.

 

Forvent langt færre restauranter.

Det har vært en stor etablering av spisesteder rundt om og mange av disse vil sikkert forsvinne og nye vil komme til.

Hurtigmat, take-away og mat på døra-konsepter vil vedvare og kanskje bli for alltid. Hvem vet, men muligheten for en prisøkning på maten på vanlige restauranter kan bli resultatet av dette.

Pop- up konsepter kan også bli en form for restaurantopplevelse med et begrenset publikum på grunn av smittevernregler.

 

Farvel til trykte menyer

Vil QR koder erstatte trykte menyer for å beskytte mot smitte? Vil servitører på sikt forsvinne og roboter ta plass på kjøkkenet?

Nei, det får vi ikke håpe men det kan hende at måten man bestiller mat på vil endres noe grunnet smittevern, slik det er for butikker generelt.

 

Favorittkokker lager ikke mat lenger

Når våre beste kokker ikke kan lage mat til oss på restauranten lengre kan de lage den på pop-up restauranter eller fra hjemmekjøkkenet. Den fotogene og helt spesielle signaturmaten kan bli byttet ut med det beste fra grillen, supergod burger, eller en helt spesiell kylling - eller vegetar-rett. Dette kan bli comfort-food for denne tiden.

 

Hvor permanent er atferdsendringer i spisevaner?

Når fokuset er på hjemmet da barn ikke er på skolen, de fleste har hjemmekontor og reiseplaner blir endret, da samles familien rundt spisebordet. En del familier vil spise mer hjemmelaget mat og hegne om måltider.

Mange vil søke ut i naturen, mat levert på døra fra restauranter og netthandel øker og folk lærer seg mer om matlaging og ingredienser på nettet. Disse trendene vil bli værende da folk vil fortsette med hjemmekontor.

 

Restaurant-labels på hjemmekjøkken

Etter mange nedstengninger svinger restauranter seg rundt for å selge hjemmelagede bakevarer og andre godsaker som krydderblandinger, sauser, dumplings, nudler, oster og charcuterier. Non-food artikler som profesjonelle kokekar og matverktøy og ferdig tilberedte middagskasser kan bli hyppigere å se på hjemmekjøkkenet og gjerne med restaurantens logo på fremover.

 

Søker kulinarisk inspirasjon

Når man ikke er ute i det offentlige rom søker man kulinarisk inspirasjon som å utforske eksotiske ingredienser fra fjerne strøk.

Folk handler lokalt, men spiser globalt. Her er noen populære smaker som du kan lage selv eller kjøpe:

 

Dukkah er en røkt egyptisk blanding av malte sesamfrø, forskjellige nøtter, spisskummen,

koriander, fennikel og andre krydder, som du drysser over fisk, fjærfe og grønnsaker.

 

Jerk seasoning fra Jamaicas er en brennende blanding av spisskummin, muskatnøtt, allehånde, røkt paprika, kanel, hvitløk og paprika. Super på  grillet kylling og ribbe.

 

Tempero Baiano er en tverrkulturell afrikansk-portugisisk-brasiliansk blanding av persille, chilipepper, oregano, muskat,  laurbærblader og gurkemeie, brukes i supper, gryteretter og fisk. Blir også kalt bahiankrydder.

 

Tajin er en mildt krydret smak fra Mexico bestående av lime, chili paprika og havsalt og noen tilsetter sukker. Brukes på fersk frukt, kylling og fisk, på kanten av margarita-glasset eller topp en blodig mary med den.

 

Berbere er en duftende «hot» blanding fra Etiopia bestående av chili, kardemomme, kanel, ingefær, muskatnøtt, allehånde og koriander. Stek råvarer med den i panna eller bruk den som et ferdig krydderdryss.

 

Chili Crunch er et trendy, kinesisk krydder også kalt «chili crack» . Det er en fet blanding av chiliflak, hvitløk, noen ganger sukker, eddik eller sesamfrø som du drysser over alt som trenger et smaksløft. Gjør den dagligdagse pizzaen til en feiring.

 

 

Afrikansk og afroamerikansk matlaging.

Man ser at det er et økt fokus på ingredienser fra kjøkkenene i Vest-Afrika. Sjelfull mat fra kokeboka «The rise av» kokken Marcus Samuelsson og mat inspirert fra Afrika og som grenser til Det indiske hav ser ut til å bli en ny trend.

 

Flexi- vegetar

Vegetarmaten holder seg stabil men en bredere kombinasjon av vegetar og animalsk mat er økende. Man blander råvarer, matstiler og måltids-definisjoner. Det er mange plantebaserte, nye produkter som erstatter andre godt etablerte.

 Aktører som Mac Donald har prøvd seg på en vegetarisk meny og Heston Blumenthal bruker en shitakebasert erstatning i braiserte kjøttretter,  så «flexiveg» er nok kommet for å bli.

 

 

Immunitet er den nye bærekraften

Det er nå en justering av begreper som helse - og bærekraft. «Immunitet» er det nye buzzordet og vi får se mer av råvarer som gurkemeie, sink, ingefær, grønn te, spesialhonning, sopp og soppekstrakt, chiafrø, helbredende urter og gjæret mat som kimchi og kombucha. Uansett tror man ikke at restauranter vil sette opp grillede sardiner på menyen for å øke gjestens inntak av omega 3 eller bruke super-sunne beskrivelser av råvarene i menyene.

 

Den nye krigen mot avfall

Det er en krig mot matsvinn og avfall og den er det bare å kaste seg inn i. Den private husholdningen utgjør en stor del av den totale mengden av problemet. Det vil sikkert dukke opp flere kokebøker med dette som tema. Gårsdagens middag blir til en god lunsj dagen etter i stedet for søpla og vi blir mye mer bevisste og kreative på hvordan vi håndterer maten på alle nivåer.

Overskuddsmat fra restauranter og hoteller finner nye veier til noe sosialt positivt.

 

Inne bra men ute best

Vi har fått en forkjærlighet for uteservering på grunn av pandemien. Maten blir servert ute i mye større grad og fantasien er stor på hvordan dette kan håndteres. Ikke alle spisesteder har den muligheten men de som har,  vil benytte seg av dette.

 

Nyttige erfaringer preger trenden?

Vi har erfart mye i denne perioden til nå under pandemien. Flere måltider sammen med familien, lært å bake gode brød, funnet tilbake til barndom og bestemor sine matretter, tid til å fordype seg på nettet, spise mer ute i det fri og spise sunnere, minsket matsvinnet ved bruk av rester, økt bevissthet om råvarer, mer handling lokalt, påvirket butikker til å ta inn for eksempel fermenterte grønnsaker som gir et sunnere kosthold.

 

Trenden går mot renere mat, mindre sukker, vegetariske erstatninger som kassava, jicama, sjøgress, vannmelonkjernesmør og mandelsmør.  Alkoholfri og plantebasert drikke og meltyper laget av blomkål, banan, linser og kikerter er kommet for å bli.

 

Våre matvaner gir en transparens til produsenter for å dekke marked og behov. Vi forventer at produsentene er åpne om hele produktets livsløp. Dette for at vi skal kunne ta det beste produktvalget.

Valget skal være produsert så miljøvennlig som mulig, helst lokalt, uten giftige sprøytemidler og med naturlig farge. Trenden med «snacking» vil fortsette i alle former sammen med netthandel og heldigvis tror man på at både retro-retter som raclette og schnitzel kommer tilbake for fullt. Så da  bør det være lys i tunellen.

 

Kontakt oss

  • Tømmerbakkevei 19
    1453 Bjørnemyr

  • 958 20 667

  • hilde@appetitt.no

  • @appetitt

  • Motta vårt nyhetsbrev