Nyhet
Matnytt Det er klart vi skal ha tørrfisk på menyen

Det er klart vi skal ha tørrfisk på menyen>

Tørrfisk blir en selvfølgelig del av menyen på den nyåpnede restauranten «Rucola» i Oslo. Nå satser Godfisk og Sjømatrådet på at flere gjør som Rucola.

 

 

Fy søren så godt det smakte med tørrfisk!

 Når flere titalls kokker, kjøkkensjefer og restauranteiere sier det samme, kan de vel ikke ta feil? Men kan de la seg inspirere og utfordre til selv å sette tørrfisk på menyen?


Ja, mener Trym Eidem Gundersen, som er Norden-direktør i Sjømatrådet. En viktig oppgave for Gundersen er å få flere til å spise sjømat, og han har en ekstra plass i hjertet for tørrfisk. På vegne av Sjømatrådet og Godfisk.no, inviterte han nylig til tørrfisk-gilde på restaurant Salome i Oslo. Det ble stinn brakke.

 

 

 

Rundt 70 kokker, journalister, mat-influensere, grossister og produsenter møtte opp for å se, smake, lære og bli inspirert. Kjendiskokken Dag Tjersland demonstrerte tørrfiskens mange bruksområder med kvalitetsprodukter fra Halvors Tradisjonsfisk.

Han disket opp med tørrfisk-lollipop, fritert tørrfisk, tørrfiskpasta og sin signaturrett, dekonstruert bacalao.

 

 

Journalist, matelsker og forfatter Andreas Viestad fortalte om tørrfiskens lange historie, og produsenter og kokker delte sine tørrfisk-erfaringer med resten av forsamlingen. 

Målet med arrangementet er å få fart på tørrfisk-konsumet i Norge, og da spesielt i sør. Da må vi starte med restaurantene, sier Gundersen.

 

Han viser til en rapport som Mindshare har utført for Sjømatrådet. I rapporten er kjøkkensjefer i Oslo-området intervjuet om sitt forhold til tørrfisk, med fokus på hva man kan gjøre for å få flere til å benytte den tradisjonsrike råvaren.

Kjøkkensjefene er enige om at workshops og fagdager der man samler mange kokker er viktige.

 

Kokker og restauranter lar seg inspirere av hverandre. Dersom noen begynner å bruk tørrfisk, så følger flere etter. Man trendsetter mat.

 

Når folk først får smaken på tørrfisk på restaurant, blir veien til egen kjøkkenbenk kortere.

 

 

Få som Rucola

På restauranter nord i Norge er tørrfisk et kjent og kjært innslag på menyene. Slik er det ikke i sør. Men for kjøkkensjef på restaurant Rucola i Oslo, Bjørnar Amdahl, sto tørrfisk høyt opp på listen da han planla menyen til restauranten som åpnet i det små rett før jul. Amdahl beskriver Rucola som en italiensk nabolagsrestaurant der alt lages fra bunnen av.

 

Jeg har smakt mye god tørrfisk i Nord-Norge. I tillegg er tørrfisk en viktig Ved  påske tider blir det en tomatisert, bacalaoliknende rett på menyen. Men etter tørrfiskgildet på restaurant Salome har Bjørnar Amdahl fått flere ideer. 

 Jeg fått masse inspirasjon, så det kommer helt sikkert flere retter etter hvert, sier han.

 

 

Tradisjon er trendy

Tradisjon, historie, opprinnelse og «Nordic cuisine» er i vinden innen mattrendene. Her passer tørrfisken perfekt inn, mener Anne Karine Statle i Tørrfisk fra Lofoten. Tørrfiskens historie strekker seg over tusen år tilbake, og den har vært viktig både for kultur, ernæring og økonomi helt siden vikingtiden.

I tillegg ligger det mye håndverk bak den ferdige råvaren: Den skal fiskes, renses, henges opp, tørkes, sorteres og vannes ut.

 

Ifølge Sjømatrådets rapport er det imidlertid for få som kjenner historien og produktet. Dermed har tørrfisken gått i glemmeboken til både trendsettere, kokker, grossister og forbrukere. «Tørrfisk har ikke statusen, men prisene til eksklusive råvarer.

Den trenger en markedsførings «make over», og må markedsføres som det luksusproduktet det faktisk er», står det å lese i rapporten.

 

Tørrfiskens historie er altså underkommunisert. For å bygge opp tørrfisken som et eksklusivt norsk kulturprodukt, må det «storytelling» til.

Anne Karine Statle er enig, og hun ser på arrangementet på Salome som en veldig god drahjelp.

 

Her ble både historie, smak og anvendelse tydelig demonstrert for folk som trendsetter mat, sier hun. Hun understreker også viktigheten av at hele tørrfisknæringen står sammen om jobben som må gjøres.

 

 

Lav etterspørsel

Ingen av kjøkkensjefene i undersøkelsen hadde hatt tørrfisk på menyen i løpet av de siste fem årene. De beskriver årsaken med «lite etterspørsel, høy pris og lite kunnskap både hos seg selv og gjestene».

«Leverandørene markedsfører ikke tørrfisken i det hele tatt», står det videre å lese i tørrfisk-rapporten. Ingen av kokkene hadde noensinne fått tilbudt tørrfisk fra sine leverandører.

 

Hos grossisten Laks og Vilt kjenner de seg igjen. De leverer sjømat til restaurantbransjen og til selvstendige fiskehandlere. Vi leverer tørrfisk når kundene ber om det, men det skjer dessverre ikke så ofte, sier Ann-Celin Zakariassen og Gry Thompson.

 

 

 

 

 

Kontakt oss

  • Tømmerbakkevei 19
    1453 Bjørnemyr

  • 958 20 667

  • hilde@appetitt.no

  • @appetitt

  • Motta vårt nyhetsbrev